Η οικονομική κρίση και η συνεχιζόμενη ύφεση έχουν ήδη αλλάξει και συνεχίζουν να αλλάζουν τις συνήθειες και τη συμπεριφορά των καταναλωτών.
Η διαρκώς μειούμενη καταναλωτική δαπάνη έχει διαφοροποιήσει τις αγοραστικές συμπεριφορές και προτεραιότητες, κυρίως πάνω στα εξής:
- Το μάρκετινγκ της επιθυμίας ευθυγραμμίστηκε στον άξονα της προσιτής τιμής και η στρατηγική του “best value for less money” κατέχει πλέον δεσπόζουσα θέση.
- Η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος έχει αναπόφευκτα επηρεάσει τη μέση καταναλωτική δαπάνη, ακόμη και για βασικά ημερήσια αγαθά. Η κατανάλωση γίνεται πλέον μετά από σκέψη και φθηνότερες επιλογές διαρκώς αναζητούνται.
- Οι καταναλωτές:
- πηγαίνουν πιο αραιά για ψώνια και αγοράζουν λιγότερα,
- αποφεύγουν τις μεγάλες αγορές και περιορίζονται σε ότι έχουν στο πορτοφόλι τους,
- προσέχουν κάθε χρέωση που γίνεται και κοιτούν με μεγάλη προσοχή τους λογαριασμούς,
- κυνηγούν τις προσφορές και παραμένουν εξαιρετικά σκεπτικοί και επιφυλακτικοί απέναντι σε κάθε νέα πρόταση.
- Η συμπεριφορά των καταναλωτών καθοδηγείται από το διαθέσιμο προϋπολογισμό και έχουν πάψει να ψωνίζουν για να αισθανθούν καλύτερα. Το «shopping therapy» ανήκει στο παρελθόν ακόμη και για τα υψηλότερα οικονομικά στρώματα.
- Οι καταναλωτές περιορίζουν τις εξόδους και αυξάνουν την παραμονή στο σπίτι.
Σήμερα ευνοούνται οι εταιρείες/μάρκες που έχουν φιλοσοφία χαμηλού κόστους, οι νοικοκυρεμένες επιχειρήσεις και οι εταιρείες που έχουν ταυτιστεί με τις ανάγκες των πελατών τους.
Ποια η επόμενη φάση
Στο σημερινό έντονα ταραγμένο περιβάλλον διαπιστώνουμε ότι σε αρκετές εταιρείες οι πωλήσεις βαίνουν μειούμενες ενώ οι δαπάνες παραμένουν αμετάβλητες. Ειδικά δε οι δαπάνες μάρκετινγκ αδυνατούν να μετατραπούν σε κινητήρια δύναμη ανάπτυξης και προόδου.
Είναι επομένως αυτονόητο και ξεκάθαρο ότι κάποια πράγματα πρέπει να αλλάξουν για να ξεπεραστούν τα εσκαμμένα, τα οποία έτσι και αλλιώς δεν φαίνεται ότι μπορούν να βοηθήσουν τις εταιρείες σήμερα.
Η δική μας παραίνεση προς τις διοικήσεις των εταιρειών είναι «τολμήστε την αλλαγή, δαπανήστε με φειδώ και φροντίστε να εισπράττετε ανταποδοτικά της προσφοράς σας».
Το νέο Mi (marketing intelligence) μοντέλο που έχουμε αναπτύξει θα σας βοηθήσει!