Το μέλλον της Βιοτεχνικής Αρτοποιίας

Πτωτικά για 6η συνεχή χρονιά κινείται ο κλάδος της Βιοτεχνικής Αρτοποιίας, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της ICAP. Η αγορά της Βιοτεχνικής Αρτοποιίας, από το 2010 και μετά, βρίσκεται σε ύφεση με μέση ετήσια πτώση περίπου 4,5%. Δηλαδή μέσα στην τελευταία 6ετία η Βιοτεχνική Αρτοποιία έχει μεσοσταθμικά χάσει περισσότερο από το 25% του τζίρου της.

Το αισιόδοξο όμως μήνυμα είναι πως ο πτωτικός αυτός ρυθμός επιβραδύνεται τελευταία, δικαιολογώντας έτσι κάποια χαμόγελα αισιοδοξίας για το αμέσως προσεχές διάστημα.

Η παρατεινόμενη οικονομική ύφεση, η διαρκής μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, τα capital controls και η αλλοπρόσαλλη φορολογική επιδρομή, δημιούργησαν οικονομικές συνθήκες ασφυξίας και κλίμα αποσταθεροποίησης το οποίο αποθαρρύνει τις επενδύσεις και αυξάνει την ψυχολογική ανασφάλεια. Έτσι, οι μεν βιοτέχνες αρτοποιοί δεν προβαίνουν σε επενδύσεις, οι δε καταναλωτές το όποιο χρήμα ήταν διατεθειμένοι να ξοδέψουν σε καταναλωτικά αγαθά ή υπηρεσίες, είτε το διαθέτουν για την αποπληρωμή των επιπρόσθετων φορολογικών επιβαρύνσεων είτε το κρατούν στο πορτοφόλι τους, γιατί πολύ απλά δεν ξέρουν τι τους ξημερώνει αύριο.

Μέσα λοιπόν από αυτό το πρωτοφανές αλαλούμ, ακόμη και το ψωμί – το βασικότερο είδος καθημερινής διατροφής – έχει υποστεί πλήγμα, δημιουργώντας έντονο προβληματισμό στις επιχειρήσεις του κλάδου. Ο κλάδος της Βιοτεχνικής Αρτοποιίας σήμερα εκπροσωπεί περισσότερες από 12.000 επιχειρήσεις στην Ελλάδα και είναι ένας δυναμικός, ισχυρός, διεθνώς αναγνωρισμένος και βραβευμένος παραγωγικός κλάδος. Η Βιοτεχνική Αρτοποιία αποτελεί ένα ζωτικό οικονομικό κομμάτι το οποίο ταυτόχρονα ενισχύει την Εθνική Οικονομία και συμβάλλει αποφασιστικά στην αντιμετώπιση της ανεργίας στην Ελλάδα.

 

Άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν τη ζήτηση

Οι άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν τη ζήτηση για τα προϊόντα της βιοτεχνικής αρτοποιίας είναι o πληθυσμός της περιοχής, το ανταγωνιστικό πεδίο (θεμιτό και αθέμιτο), η ανάπτυξη του bake off, οι μεταβαλλόμενες διατροφικές συνήθειες του αγοραστικού κοινού και βέβαια ο αναπροσαρμοσμένος τρόπος ζωής των εργαζομένων.

Η αγορά δεν είναι στατική αλλά δυναμική. Ανιχνεύει αδυναμίες, ευκαιρίες και συνεχώς εξελίσσεται. Νέα προϊόντα συνεχώς εμφανίζονται, νέες τάσεις εκδηλώνονται, νέες ιδέες εισβάλουν στον κλάδο καθημερινά, νέες αγορές διαμορφώνονται, δυναμικές είναι οι εξελίξεις στο bake off και στα επερχόμενα ΑΤΜ ψωμιού και πολλά άλλα που αλλάζουν τους κανόνες του παιχνιδιού τόσο συχνά που είσαι υποχρεωμένος να τρέχεις για να προλαβαίνεις τις εξελίξεις.

Ένα πράγμα όμως είναι απόλυτα βέβαιο. Το μέλλον του ψωμιού μπορεί να παραμείνει στα χέρια του Βιοτέχνη Αρτοποιού, αρκεί ο ίδιος να καταλάβει το ΤΙ, ΠΩΣ, ΠΟΤΕ και ΠΟΣΟ συχνά πρέπει να κάνει, αυτά που υποχρεούται να κάνει, έτσι ώστε να ξεπερνά τα εμπόδια που κάθε φορά προκύπτουν και να ισορροπεί μέσα στο ανισόρροπο ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Ο βιοτέχνης αρτοποιός κρατά στα χέρια του το πιο δυνατό όπλο που είναι το Φρέσκο Ψωμί

“Εδώ ζυμώνεται, εδώ ψήνεται” είναι το κεντρικό σύνθημα που διαχωρίζει το Φούρνο της Γειτονιάς από όλα τα υπόλοιπα σημεία πώλησης ψωμιού – ίσως και απροσδιόριστης προέλευσης.

Το σήμα από μόνο του όμως δεν φθάνει. Στο σημερινό ταραγμένο περιβάλλον, μπορεί το μάρκετινγκ της επιθυμίας να έχει ευθυγραμμιστεί στον άξονα της προσιτής τιμής, μπορεί η στρατηγική του “best value for less money” να κατέχει πλέον δεσπόζουσα θέση, αλλά ο Έλληνας καταναλωτής δεν θα πάψει ποτέ να αναζητά το φρέσκο, το νόστιμο, το υγιεινό, το καλύτερο γι’ αυτόν και την οικογένεια του.

Ο Φούρνος της Γειτονιάς αποτελεί τον πιο ελκυστικό, αρωματικό και γευστικό χώρο σε κάθε γειτονιά, το κατάστημα που όλοι αγαπάνε, εμπιστεύονται και επισκέπτονται σχεδόν σε καθημερινή βάση. Από τις πρώτες πρωινές ώρες που ξεκινά το ζύμωμα, μέχρι αργά το βράδυ, ο φούρνος της γειτονιάς παραμένει ανοιχτός και προσφέρει κάθε λογής αρτο-εδέσματα ακόμα και για τους πιο απαιτητικούς καταναλωτές.

Ο ελληνικός παραδοσιακός φούρνος είναι η πρώτη «καλημέρα» κάθε μέρα, το αυθόρμητο χαμόγελο, η άμεση εξυπηρέτηση, η σχέση εμπιστοσύνης που χτίζεται καθημερινά και διαρκεί για πάντα. Ο βιοτέχνης αρτοποιός σήμερα βρίσκεται ίσως στο πιο κρίσιμο σταυροδρόμι της ιστορίας του γιατί καλείται να εναρμονιστεί με τον επαναπροσδιορισμό της αγοράς και των καταναλωτικών απαιτήσεων.

Μονόδρομος για το μέλλον της Βιοτεχνικής Αρτοποιίας είναι η προσαρμογή στις νέες εξελίξεις και η εκμετάλλευση των δυνατοτήτων που προσφέρονται, «παντρεύοντας» την Παράδοση με το Σύγχρονο Μάρκετινγκ. Για το λόγο αυτό η προσπάθεια του βιοτέχνη αρτοποιού χρειάζεται συγκεκριμένη και στοχευμένη βοήθεια από το μοντέλο Νοημοσύνης Μάρκετινγκ Mi (Marketing Intelligence) που έχουμε αναπτύξει.

 

Τι είναι η Νοημοσύνη Μάρκετινγκ

Η Νοημοσύνη Μάρκετινγκ είναι μια διαδικασία η οποία αναλύει δεδομένα τόσο της αγοράς όσο και της επιχείρησης και τα μεταφράζει σε ζωτικής σημασίας πληροφορίες. Αυτές οι πληροφορίες στη συνέχεια και με τη βοήθεια μεθοδολογιών Διαχείρισης Πελατειακών Σχέσεων, μετατρέπονται σε Δράσεις και Ενέργειες που συγκλίνουν τις καταναλωτικές με τις επιχειρηματικές ανάγκες.

Το μοντέλο υλοποίησης βοηθά στην αύξηση των πωλήσεων, προσφέροντας την πιο αντιπροσωπευτική εικόνα για τα μεταβαλλόμενα χαρακτηριστικά της αγοράς και τις προτιμήσεις των καταναλωτών. Ως διαδικασία, απαιτεί την εκπόνηση ενός σχεδίου δράσης το οποίο προϋπολογίζεται, εφαρμόζεται, αξιολογείται και διορθώνεται έτσι ώστε να διασφαλιστεί η επίτευξη των προκαθορισμένων στόχων.

Το μοντέλο Νοημοσύνης Μάρκετινγκ για τη Βιοτεχνική Αρτοποιία βασίζεται πάνω σε 3 άξονες:

  1. Αύξηση των θετικών συναισθημάτων των καταναλωτών, που με τη σειρά τους θα οδηγήσουν σε μεγαλύτερη κατανάλωση.
  2. Συνεχής εκπαίδευση του προσωπικού του φούρνου και ευθυγράμμιση δεξιοτήτων με ευκαιρίες, για την ανάπτυξη ξεκάθαρου ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.
  3. Αναθεώρηση του μάρκετινγκ DNA και μετατόπιση της στρατηγικής από τη διαχείριση προϊόντων στη διαχείριση πελατών.

Ο φούρνος της κάθε ημέρας με τη λογική και το σεβασμό στην παράδοση, στις αξίες και στην τέχνη, αποτελεί τη μοναδική πιστοποίηση ότι το ψωμί που παράγεται στο φούρνο της γειτονιάς είναι το υπέρτατο καθημερινό αγαθό.

Το κουλούρι της πρωινού, η τσιμπημένη φρατζόλα πριν το μεσημεριανό, το σάντουιτς του παιδικού παιχνιδιού και η φρυγανιά στο τσάι του χειμώνα είναι ολάκερη η ζωή.

Η δική μας παραίνεση προς τους όλους του βιοτέχνες αρτοποιούς είναι: τολμήστε την αλλαγή, δαπανήστε με φειδώ και φροντίστε να εισπράττετε ανταποδοτικά της προσφοράς σας.

Η εκτεταμένη σειρά των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, των σεμιναρίων και των διαδραστικών εργαστηρίων συνεχίζεται και τη νέα σαιζόν, αναλύοντας τη βασική μεθοδολογία, τις αρχές, τις τεχνικές και τα εργαλεία μάρκετινγκ που απαιτούνται για το Φούρνο της Γειτονιάς στο σημερινό ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Η DASO διαθέτει σημαντική τεχνογνωσία και εμπειρία στον κλάδο και μπορεί να σας βοηθήσει να ενισχύσετε την ανταγωνιστικότητα σας, να αναδείξετε τα συγκριτικά σας πλεονεκτήματα και να βελτιώσετε τους οικονομικούς σας δείκτες.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *