Κατανάλωση σε ένα αστικό κόσμο

Οι δημογραφικές μεταβολές που συντελούνται, προκαλούν μία σημαντική εξισορρόπηση των μηχανισμών της παγκόσμιας κατανάλωσης. Στο παρελθόν, ένας αναπτυσσόμενος πληθυσμός ήταν η βασική κινητήρια δύναμη της αύξησης της κατανάλωσης, αλλά τώρα ο ρυθμός αύξησης του παγκόσμιου πληθυσμού έχει ελαττωθεί.

Αυτό σημαίνει ότι η αύξηση της κατανάλωσης κατά την περίοδο έως το 2030 θα εξαρτηθεί κατά κύριο λόγο από τα άτομα που θα μπορούν να ξοδεύουν περισσότερα. Καθίσταται επομένως ακόμα πιο σημαντικό το να γνωρίζουμε ποιοι καταναλωτές θα έχουν την αγοραστική δύναμη και τη διάθεση να δαπανήσουν, όπου και εάν βρίσκονται και ότι και εάν θέλουν να αγοράσουν.

Εννέα ομάδες καταναλωτών προς παρακολούθηση

Πρόσφατη μελέτη της McKinsey διαπιστώνει ότι μόλις 9 ομάδες «καταναλωτών προς παρακολούθηση» προβλέπεται να παράγουν τα ¾ της παγκόσμιας ανάπτυξης της αστικής κατανάλωσης από το 2015 έως το 2030.

Από αυτές, μόνο 3 ομάδες έχουν τη δυνατότητα και την αγοραστική δύναμη να αναμορφώσουν την παγκόσμια ζήτηση και την παγκόσμια οικονομία. Η ηλικιακή ομάδα των 60+ στις ανεπτυγμένες οικονομίες, τα άτομα σε ηλικία εργασίας στην Κίνα και ο πληθυσμός σε ηλικία εργασίας της Βόρειας Αμερικής αναμένεται να παράγουν το ήμισυ της αύξησης της αστικής κατανάλωσης έως το 2030

Τα μοντέλα κατανάλωσης γίνονται ολοένα πιο ποικιλόμορφα και σύνθετα και αποσυνδέονται από τις θεωρία του «μέσου» καταναλωτή στη «μέση» αγορά – εάν βέβαια οι έννοιες αυτές είχαν κάποιο νόημα. Οι αναδυόμενες οικονομίες με τα ποικιλόμορφα πλούσια εισοδήματα, τις πολιτισμικές διαρθρώσεις και τις αγοραστικές συνήθειες γίνονται όλο και πιο εμφανή χαρακτηριστικά στο παγκόσμιο καταναλωτικό προσκήνιο, καθώς τα εισοδήματα αυξάνονται.

Την ίδια στιγμή, η εισοδηματική ανισότητα αυξάνεται σε πολλές χώρες, πράγμα που σημαίνει ότι οι εταιρείες αντιμετωπίζουν την πρόκληση της προσέλκυσης πελατών μέσα από μία έντονη διακύμανση των τιμών. Το βάρος της παγκόσμιας κατανάλωσης μετατοπίζεται προς τις υπηρεσίες, αντανακλώντας την γήρανση των βασικών τμημάτων των καταναλωτών στις ανεπτυγμένες οικονομίες και την αύξηση των εισοδημάτων τους στις αναδυόμενες οικονομίες. Παράλληλα οι πόλεις, με τα πολύ διαφορετικά προφίλ των καταναλωτών τους, θα αποκλίνουν ακόμη περισσότερο – το ένα από το άλλο – καθώς η αύξηση του πληθυσμού επιβραδύνεται.

Εν όψει αυτών των σημαντικών αλλαγών, οι εταιρείες πρέπει να οπλιστούν με βαθιά γνώση σχετικά με τη γεωγραφία των καταναλωτών καθώς επίσης και με τους διαρθρωτικούς μηχανισμούς βάσει των οποίων προβαίνουν σε δαπάνες που προέρχονται από τάσεις εθνικές και διαθέσιμου εισοδήματος, κατά τη χρονική διάρκεια των σημαντικών αποφάσεων της ζωής τους.


Η DASO διαθέτει σημαντική τεχνογνωσία και εμπειρία στη Διαφοροποίηση των Εταιρικών Στρατηγικών που συγκλίνουν τους Κοινωνικοδημογραφικούς Παράγοντες και την Ανθρωπογεωγραφία των Καταναλωτικών Προσδοκιών με το Διαθέσιμο Καταναλωτικό Εισόδημα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *