Εξελίξεις στην αγορά των γαλακτοκομικών

Ραγδαίες αναμένονται οι εξελίξεις στην αγορά των γαλακτοκομικών, μετά την αποχώρηση της FrieslandCampina Hellas από την αγορά του φρέσκου γάλακτος, τις ανακοινώσεις της ΦΑΓΕ (πωλητήριο Αμυνταίου & επενδυτικό πλάνο Λουξεμβούργου) και την υπό εξέλιξη αναδιάταξη των εγχώριων δυνάμεων (ΔΕΛΤΑ, ΜΕΒΓΑΛ, ΔΩΔΩΝΗ), που οδηγεί σε ακόμη μεγαλύτερη συγκέντρωση στα χέρια λιγότερων παιχτών.

H ανάγκη βελτίωσης της εταιρικής δομής της ΦΑΓΕ, ώστε να αντικατοπτρίζει περισσότερο το διεθνοποιημένο χαρακτήρα της καθώς επίσης και η παρατεινόμενη οικονομική ύφεση στην Ελλάδα, με τη γενικότερη οικονομική και πολιτική αβεβαιότητα αλλά και το διαχρονικά εχθρικό κλίμα προς την επιχειρηματικότητα, αποτελούν τα βασικά επιχειρήματα για τη διαφαινόμενη συρρίκνωση της ελληνικής παρουσίας της και την ενδεχόμενη οριστική κίνηση Grexit του Ομίλου.

Από την άλλη πλευρά, η συμφωνία ΔΕΛΤΑ-ΜΕΒΓΑΛ, η δυναμική εξέλιξη της ΔΩΔΩΝΗ, οι επεκτατικές βλέψεις του ομίλου ΤΥΡΑΣ και οι επενδύσεις της ΚΡΙΚΡΙ, είναι ενδεικτικές των θέσεων που παίρνουν οι εταιρείες για την επόμενη μέρα. Οι μικρότερες επιχειρήσεις και σε αντίθεση με όσα υποστηρίζουν διάφοροι αναλυτές δεν πρόκειται να κλείσουν. Αντιθέτως θα καταστούν ακόμα πιο σημαντικοί παίχτες στις τοπικές κοινωνίες και εκμεταλλευόμενοι την καθετοποίηση τους (π.χ. ΕΒΡΟΦΑΡΜΑ) και το χαμηλότερο κόστος λειτουργίας τους, θα αποκτούν σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των μεγάλων σχημάτων.

Το μέγεθος της εγχώριας αγοράς είναι περίπου 1,8 δις€, κατανέμεται σε γάλα 700 εκ€, γιαούρτη 330 εκ€ και τυροκομικά 800 εκ€ και διακινείται κατά 80% μέσω των αλυσίδων S/M και κατά 20% μέσω της μικρής λιανικής.

Η κατηγορίας της γιαούρτης, παρόλο που σαν μέγεθος τζίρου αποτελεί μόνο το 18% του συνόλου, είναι μία προστιθέμενης αξίας κατηγορία με μικτά περιθώρια κέρδους αρκετά υψηλότερα από τις άλλες δύο κατηγορίες (γάλα & τυροκομικά) και σε αντιστοιχία της αρχής του Pareto μεταξύ Τζίρου & Operating Profit – δηλαδή το 20% του τζίρου κάνει το 80% των κερδών μιας επιχείρησης που δραστηριοποιείται και στις 3 κατηγορίες (γάλα, γιαούρτη, τυροκομικά).

Για να δείτε την ανταγωνιστική θέση στην κατηγορία της γιαούρτης για τη εγχώρια αγορά, πατήστε ΕΔΩ

 

Στρατηγική εξωστρέφειας

Με βασικό στρατηγικό στόχο την εξωστρέφεια στην κατηγορία της γιαούρτης, όλες οι ελληνικές εταιρείες καταβάλουν μία τεράστια προσπάθεια για να ενισχύσουν τους εξαγωγικούς τζίρους τους.

Θα περίμενε κανείς, στο σημερινό ανταγωνιστικό και έντονα ταραγμένο περιβάλλον, να συναντά μία πολιτεία που να συμπαραστέκεται στα προβλήματα της επιχειρηματικότητας, να ενισχύει τις προσπάθειες επιβίωσης και ανάπτυξης της, να υπερασπίζεται τα εθνικά συμφέροντα και προπάντων να είναι 100% ALERT για τα τεκταινόμενα στο παγκόσμιο γίγνεσθαι και ειδικότερα μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση .

Αντί αυτού δυστυχώς συναντά την ανευθυνότητα, την αδιαφορία, τον ερασιτεχνισμό και την ανεπάρκεια της πολιτείας, η οποία – αν και γνώριζε εκ των προτέρων τις προθέσεις της Τσεχίας – επέτρεψε σε κράτος μέλος της ΕΕ, να περάσει νόμο κατοχυρώνοντας μέσω διατάξεων τις χρήσεις του ονόματος «ελληνικό γιαούρτι» και «γιαούρτι ελληνικού τύπου» και παρά τις αντιδράσεις της ευρύτερης ευρωπαϊκής πλευράς.

Χάνεται έτσι το πλεονέκτημα να κατοχυρωθεί η ελληνικότητα του γιαουρτιού στις ευρωπαϊκές χώρες, γεγονός για το οποίο είχαν καλλιεργηθεί μεγάλες προσδοκίες, ειδικά μετά τη σημαντική δικαστική νίκη της ΦAΓE έναντι της CHOBANI στη Μεγάλη Βρετανία. H μονομερής απόφαση της Τσεχίας ανοίγει τους ασκούς του Αιόλου για το σύνολο της ελληνικής γαλακτοπαραγωγής που δέχεται ισχυρές πιέσεις από τους ανταγωνιστές της στη Βόρεια Ευρώπη.

Πατήστε ΕΔΩ για να δείτε σχετική μακροοικονομική ανάλυση της αγοράς των γαλακτοκομικών 2015-2025.


Η DASO διαθέτει σημαντική τεχνογνωσία και εμπειρία στον κλάδο των γαλακτοκομικών και συγκεκριμένα στην εκπόνηση Στρατηγικών που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα, αναδεικνύουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και βελτιώνουν τους οικονομικούς δείκτες των επιχειρήσεων.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *