Αλλαγή σε περιόδους κρίσης

Η αλλαγή στις επιχειρήσεις —σε περιόδους κρίσης— είναι όπως η επανάσταση. Δεν προαναγγέλλεται και δεν προμηνύεται. Σχεδιάζεται και δρομολογείται. Εάν και εφόσον χρειαστεί, διορθώνεται στην πορεία.

Το Πλάνο Υλοποίησης της αλλαγής, ακολουθεί ξεκάθαρους και συμφωνημένους κανόνες, πάνω στους οποίους συντάσσονται όλοι, ενώ η διαχείριση του απαιτεί αποφασιστικότητα, τόλμη και καλά εκπαιδευμένα στελέχη/μαχητές που αγωνίζονται για να πετύχουν τους στρατηγικούς τους στόχους.

Σε εποχές αλλαγών που πραγματοποιούνται εν μέσω κρίσεων, η επιχείρηση πρέπει να απομονώνει τους παράγοντες αυτούς που αντιδρούν, αντιστέκονται και εμποδίζουν την δημιουργία ενός νέου περιβάλλοντος.

Πόσο εύκολα αλλάζει σήμερα μία επιχείρηση;

Όχι και τόσο εύκολα, είναι μία ειλικρινής απάντηση, και τούτο γιατί η κάθε επιχειρηματική μονάδα είναι, πριν απ’ όλα, ανθρώπινος οργανισμός – και οι άνθρωποι δύσκολα αλλάζουν.

Στο σημερινό – έντονα ανταγωνιστικό και ταραγμένο – περιβάλλον, η σύγχρονη επιχείρηση έχει ανάγκη από μεγάλες και σημαντικές αλλαγές, που είναι δύσκολο να πραγματοποιηθούν μόνον με λόγια και καλές προθέσεις.

Για να μπορέσουν όλες οι προσδοκώμενες αλλαγές να γίνουν πράξη, πρέπει η επιχείρηση να ξεπεράσει τους τέσσερις βασικούς συντελεστές αδράνειας: τη Στρατηγική, την Κουλτούρα, τα Συστήματα Διαχείρισης και το Σύστημα Διακυβέρνησης.

Η Στρατηγική δεν αλλάζει κατά το δοκούν. Η εφαρμογή μιας Στρατηγικής είναι μία διαρκής οργανωτική διαδικασία που υπαγορεύει συγκεκριμένες δράσεις, οι οποίες ενίοτε έχουν μακροπρόθεσμο χαρακτήρα και άρα δημιουργούν καθήκοντα και αρμοδιότητες που, με την σειρά τους, εγκαθιστούν συνήθειες μέσα στην επιχείρηση.

Η Κουλτούρα μιας επιχείρησης δημιουργεί και αυτή συνήθειες, σύμβολα, τελετουργίες, νόρμες, αξίες και ταμπού, που όταν εγκατασταθούν για καλά στον επιχειρηματικό ιστό δεν ξεριζώνονται τόσο εύκολα. Το γεφύρωμα, εξάλλου, του Χάσματος Κουλτούρας – Στρατηγικής θα παραμένει πάντα μία από τις δυσκολότερες εργασίες στο επιχειρηματικό σκηνικό.

Τα Συστήματα Διαχείρισης, επίσης δεν αλλάζουν όσο γρήγορα θα θέλαμε. Είτε πρόκειται για το ανθρώπινο δυναμικό, είτε άλλους υλικούς ή άυλους πόρους, είτε για παραγωγικό εξοπλισμό και τεχνολογία, τα συστήματα διαχείρισης δημιουργούν δομές και εξαρτήσεις που δεν αλλάζουν εύκολα. Εάν δε, σε αυτά προσθέσουμε και την ευθυνοφοβία, τις γραφειοκρατικές αντιλήψεις και την δυσκαμψία στη λήψη απόφασης, τότε οδεύουμε προς μία απόλυτα χαοτική παράλυση.

Τέλος, το σημαντικότερο ίσως ρόλο στην επιχείρηση παίζει η πηγή του Συστήματος Διακυβέρνησης της επιχειρηματικής μονάδας, δηλαδή η Διοίκησή της. Οι απαραίτητες σχέσεις εξουσίας που συχνά δημιουργούνται, στα πλαίσια της λειτουργίας της επιχείρησης, επηρεάζουν καθοριστικά την επιτυχία ή την αποτυχία ενός επιχειρηματικού εγχειρήματος. Ιδιαίτερα, όταν οι σχέσεις αυτές παραπέμπουν σε νοοτροπίες και συμπεριφορές που δεν συνάδουν με τη σύγχρονη επιχειρηματική πρακτική και δημιουργούν αναίτιες καθυστερήσεις σε οποιαδήποτε αλλαγή.

Οι τέσσερις αυτοί βασικοί συντελεστές αδράνειας αποτελούν και τις συνιστώσες δυνάμεις αλληλουχίας και εμπλοκής που προσδιορίζουν παράλληλα και την ταυτότητα της κάθε επιχείρησης

Επειδή όμως η επιχείρηση δεν μπορεί – από μόνη της – να σκεφθεί, αλλά είναι το προϊόν της σκέψης τρίτων, η όποια επισκοπούμενη αλλαγή δεν μπορεί να ακολουθεί διαδικασίες «αποφασίζουμε και διατάζουμε».

Αντιθέτως, είναι μία Επίπονη και Μακρά Διαδικασία Μετασχηματισμού, πρώτον, της ταυτότητας της επιχείρησης και, δεύτερον, των συναφών με αυτήν αγκυλώσεων, αρθρώσεων, σχέσεων εξουσίας και συνηθειών.

Η αλλαγή στις επιχειρήσεις σε περιόδους κρίσης, είναι μία καθοριστική επανάσταση, η εξέλιξη και το αποτέλεσμα της οποίας θα κρίνει και το μέλλον της επιχείρησης.

Η DASO BUSINESS PERFORMANCE™ ενισχύει τις επιχειρήσεις να αναπτύξουν πρακτικές δεξιότητες και μεθοδολογίες υλοποίησης που απαιτούνται για να προωθήσουν την αλλαγή στο σημερινό περιβάλλον.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *